Relationsmarknadsföring

Relationsmarknadsföring – Customer Relationship Management

Relationsmarknadsföring är inte något nytt. Det kommer från det engelska begreppet CRM som ju då står för Customer Relation Mangement. Det innebär att vårda och utveckla relationer med kunder på en djupare nivå för att tillfredsställa deras behov.

Marknadsföringens utveckling från produkter till relationer

Traditionell marknadsföring går ut på att man ska sälja en produkt eller tjänst till så många personer som möjligt. Om man vill sälja en korv till exempel så gäller det att nå så många som möjligt som verkligen vill ha en korv. Ingen större fokus tas till produkten eller målgruppen. Ett annat exempel är T-forden där Henry Ford sade att kunden fick välja vilken färg som helst, bara han valde svart. Utbudet var stort och efterfrågan låg. Samma sak gäller korven.

Marknadsföring baserad på relationer

Relationsmarknadsföring å andra sidan går ut på att man fokuserar på relationer till en viss målgrupp för produkten. I fallet korv kan det till exempelvis vara att man marknadsför en smaksatt specialkorv till ungdomar mellan 20-25 år. Man kan ordna event eller fester för “innefolket” så att de får gratiskorv mot att de sprider budskap om den välsmakande korven. Eftersom det råder stor konkurrens hos korvtillverkare så måste man nischa produkten rejält.

Relationsmarknadsföringen underlättas av ett CRM-system

Webofficeone är ett så kallat CRM-system där information om kunder: namn, adressuppgifter, telefonnummer och andra mer personliga uppgifter kan lagras. Systemet är modulärt uppbyggt och kan anpassas efter dina behov och verksamheter. Det finns stöd för projekthantering, fakturering, bemanning, tidrapportering och annat. Gemensamt för de verksamheterna är ofta att det finns många kunder /uppdragsgivare /kunders kunder (konsulter tex) som man måste hålla kontakten med på olika sätt.

CRM Modulen hjälper dig med dina relationer till kunder

Grunden är dock den så kallade CRM-modulen med kunduppgifter som nämnts ovan och kan vara lämplig för dig som säljare. Låt oss säga att du har ett antal prenumeranter som får hem exklusiv korv någon gång i månaden. Om du då vill ordna en fest där en ny korv presenteras så är det bara att hämta info från CRM systemet och skicka ut inbjudan.

För att få lojala kunder räcker det inte med att ha enstaka event utan du måste vårda dina kunder, se till att dom blir nöjda. Du bör utnyttja den information du kan få från systemet för att leverera överlägset kundvärde och kundnöjdhet så att du får ett värde tillbaka från kunden. Gör detta regelbundet och du har mycket att vinna.

Webofficeone kan hjälpa och stödja just DIG med din relationsmarknadsföring!

top
Webbyrå